Pianorecital door Daria van den Bercken 11-02-2024, KunstKring Ruurlo
De Nederlands-Russische toppianiste Daria van der Bercken werd op deze zondagmiddag verwelkomd door een talrijk publiek, waaronder verheugend veel jongeren. Zij hield voor zij haar optreden begon een korte inleiding, waarin zij informatie gaf over de te spelen composities.
Als eerste vertolkte zij een Suite in d kleine terts van Georg Friedrich Händel. Hoewel deze Suite eigenlijk werd geschreven voor klavecimbel, liet Daria horen dat zulke muziek ook op een moderne vleugel goed tot zijn recht kan komen, mits het instrument helder en lichtvoetig wordt bespeeld, waarbij het pedaal maar zeer spaarzaam mag worden gebruikt. Elk van de 6 delen heeft een eigen karakter: gestileerde dansvormen afgewisseld met een fuga, thema met variaties, langzaam tempo afgewisseld met snel. Dit alles werd zo levendig gespeeld dat het wel leek of zij improviseerde.
Daarna volgde Beethovens Sonate opus 31, nr. 2, bijgenaamd Der Sturm. Dit is een van de werken waarin Beethoven liet horen dat hij een revolutionair componist was: talrijke heftige stemmingswisselingen en dissonanten kwamen op de luisteraar af, maar ook een plechtig, bezonken 2e deel en (als contrast) een neurotisch 3e deel. Het publiek luisterde ademloos en muisstil naar de meeslepende vertolking die Daria ten gehore bracht. Het werd volkomen duidelijk waaraan dit werk zijn bijnaam te danken heeft.
Na de pauze stond de muziek in het teken van composities die de natuur als inspiratiebron hadden met titels als Les roseaux en Les lys naissants. Maar, zoals Daria vertelde, was de eerste titel zeer waarschijnlijk dubbelzinnig en kon men het ook opvatten als: met de politieke wind meebewegen. Deze werken werden rond 1700 gecomponeerd door de beroemde Franse klavecimbelvirtuoos François Couperin.
Met Sergei Rachmaninov zaten wij ineens in de late romantiek. Hij bewerkte een lied dat gebaseerd was op een Russisch gedicht, waarin beschreven werd dat ècht geluk pas te vinden is onder een bloeiende seringenstruik.
Van Franz Liszt klonk vervolgens de hondsmoeilijke Etude Waldesrauschen; begrijpelijk dat hij in zijn tijd alom bekend stond als een supervirtuoze klavierleeuw. Daria bracht ons op haar beurt onder de bekoring door haar virtuoze vertolking van deze prachtige compositie. Zij vertelde dat Liszt zich bij veel van zijn composities had laten leiden door het destijds populaire literaire thema “wat verwacht ik van de natuur?”.
Hierna hoorden wij de subtiel vertolkte Nocturne opus 27, nr. 2 van Frédéric Chopin.
Tot slot voerde Daria ons mee naar het impressionisme van Claude Debussy, van wie zij “les feuilles mortes” en “reflets dans l’eau” had gekozen. Debussy wijdde menig werk aan water. In deze compositie konden wij de kringen in het water horen, het spetteren en ook de glinstering van de zon. Daarmee werd de zoektocht naar de natuur als inspiratie voor composities afgesloten.
Het publiek was na een middag van intens luistergenot zeer enthousiast. We hebben volop kunnen genieten van superieur pianospel.
Tijdens een gezellig nagesprek vertelde Daria dat haar door RTL4 is gevraagd om in komend voorjaar op prime time, ’s avonds 20.30 uur met haar boeiende verhalen en prachtige spel aanwezig te zijn bij een viertal uitzendingen. Houd de gids in de gaten!!
Willem Boelhouwer